Psalm 72b vers 7-19

Blad: 84r

Bid: Vers 7-10

Kijk:

Het derde en laatste beeld is weer een bekende voorstelling en wel van de wijzen uit het oosten die het pasgeboren kind geschenken komen brengen (Matteus 2, 1-12). De oudste met grijze haren loopt voorop, de jongste zonder baard achteraan en daartussen een wijze van middelbare leeftijd met zwarte haren en baard. In hun uit eerbied bedekte handen dragen zij hun geschenken. De ster gaat hun vooruit. Links zit Maria, weer als keizerin in purper gekleed, op een troon onder een boog, die door twee zuilen gedragen wordt. Op haar schoot zit haar kind Jezus, als een kleine leraar met de boekrol in de linkerhand; met zijn rechterhand maakt hij een zegenend gebaar. Waarom wordt dit verhaal verbonden met psalm 72?

Bid: Vers  11-19

Kijk nog eens:

In de uitleg van de Kerkvaders wordt al in de derde eeuw een verband gelegd tussen de vorsten (koningen staat er in de Latijnse versie) uit deze psalm en de wijzen uit het oosten uit het evangelie van Matteüs. Sindsdien worden de wijzen in de beeldende kunst steeds vaker afgebeeld als koningen. Ook wordt psalm 72 in de liturgie gezongen op het feest van Epifanie oftewel Driekoningen.

Schrijf:

Volgens het opschrift moet deze psalm van David (of van Salomo) beluisterd worden als de stem van de kerk over Christus. Het tweede en derde beeld geven daar een illustratie van. Er zijn zeker nog meer verbanden te leggen. Beluister de psalm opnieuw: wat hoor ik psalm 72 zeggen over Jezus van Nazareth, de Christus?